divendres, 8 de juliol del 2011

INTERNET: "TED"

El dilluns, 4 de juliol, es va fer el TEDxBarcelona sobre el concepte “-co”: col•laboració, co-branding, co-educació, cooperació, co-economia, etc.


Per aquells que no ho coneixen, El TED (Tecnology, Entertaintment and Design) és una organització sense ànim de lucre que es dedica a fer reunions i conferències per tal de difondre aquelles idees que valen la pena, el seu slogan: ideas worth spreading. Temes? Tots. Cultura, art i disseny, ciència, educació, empresa, tecnologia, entreteniment, política, societat, filosofia, etc. L’objectiu és compartir idees, en lloc de guardar-les gelosament, detestable modus operandi al que ens hem acostumat des de ben petits. Podeu veure molts dels vídeos a http://www.ted.com/.

El TED és sobretot conegut per la seva conferència anual, TED Conference, que va començar al voltant dels 90. D’aquí han anat sorgint les TED Talks, TED Events, TED Prize, TED Conversations, TED Fellows i els TEDx. El TEDx, on x vol dir “esdeveniment organitzat independentment”, són actes que es fan arreu del món per incitar el debat, per parlar sobre idees i, sobretot, per inspirar. Tots duren un dia i l’entrada és gratuïta. I aquest dilluns passat es va fer la tercera edició del TEDxBarcelona http://www.tedxbarcelona.com/.

Bé, concepte –co, ens allunyem de la competència i la individualitat, per ovacionar a la col•laboració multidisciplinar per tal d’aconseguir projectes innovadors i sostenibles.

El TED no va d’empreses ni d’empresaris, va de persones que tenen una passió i volen expressar-la i compartir-la. Potser parlen de coses que no tenen res a veure amb tu, però que t’animen, t’inspiren i t’impulsen.

I qui va assistir?

L’acte, guiat per Alfons Cornellà, va començar amb un exemple de co-creació musical amb Menno Marien, que ens explicava les diferents maneres de co-crear música: la partitura, el xifrat i el to. Dues idees: 1) La col•laboració amb por no funciona, i posa com a exemple al músic, amb por no pot co-crear amb els seus companys 2) No pots crear una “melodia” conjunta si no escoltes al del costat.

Tot seguit Àlex Castellarnau (http://theandorran.blogspot.com/ ) ens va explicar la seva visió de com les empreses s’han de co-relacionar al futur a partir dels seus 6 principis que no explicaré perquè m’allargaria molt, però que, en resum, ens parlava de com els líders han de ser capaços de reflectir, i no de dirigir, de ser miralls i no fletxa. Ens va fer la prova de la posta del sol, què és? Ens va fer dibuixar una posta de sol i ningú va fer un dibuix molt diferent de l’altre. Aquesta prova la fa en agències de creatius de les més importants d’EEUU i tots fan el mateix, i és que no hi ha persones creatives i no creatives, hi ha entorns, condicions que generen creativitat. Exemples d’innovació?

http://www.theinit.com/
http://nasf.es/
http://www.upromise.com/
http://www.recyclebank.com/
http://www.tribescape.org/
http://www.youtube.com/lifeinaday

Hi va haver cabuda per a històries fantàstiques i emotives com la de Juti Gusi qui va reviure gràcies a la llet d’euga i que ara viu dels cavalls.
http://www.equillet.com/

Kavita Palmer ens va parlar del IOU Project. Ha creat un nou procés de creació de roba que no està molt lluny de carregar-se a la forma de produir del Zara. Fent transparent tot el procés i aproximant a les persones
http://iouproject.com/

Francesc Blanch va explicar-nos la història de Capçanes, un poble, que es va arriscar i on tots van col•laborar per tirar endavant les seves vinyes. Avui són dels millors vi kosher del món.

Marc Subirana i Bartomeu Jané són dos joves que han creat una xarxa d’arquitectes estudiants per crear projectes conjunts arreu del món.
http://www.coollective.org/

La tarda va ser tan dinàmica que van acabar els castellers de Vilafranca fent un castell a l’escenari amb assistents i tot, demostrant com la unió d’un grup amb il•lusió i dedicació pot arribar molt lluny.

Roser Batlle ens donava lliçons de co-educació i ens explicava que una altra educació és possible il•lustrant-nos amb exemples d’aprenentatge-sevei, on els alumnes aprenen (molt més que fent teoria) a implicar-se, a empatitzar, a desenvolupar la responsabilitat, habilitats de comunicació i organització, etc. Perquè, en definitiva, l’alumne troba una utilitat social en el que estudia. Aquí trobareu exemples esperançadors http://roserbatlle.net/

I, finalment, Soledad Pons ens parla del famós HUB Madrid (que, per cert, en tenim un HUB a Barcelona especialitzat en dissey). El HUB és un exemple de lideratge participatiu, de col•laboració entre diferents països (hi ha HUBS arreu del món), de com crear un espai on la gent pugui intercanviar idees mentre treballa. És una incubadora de projectes d’innovació social.

És cert, el procés col•laboratiu és més lent, s’ha de dedicar-hi temps. Però estem acostumats a valorar allò més ràpid, en lloc d’allò que té més regularitat. I, segurament, allò que necessiti més temps, i un ritme més constant, tindrà un resultat millor.
http://madrid.the-hub.net/public/

Vam acabar cantant un gospel dirigits per Menno Marien. En definitiva, unes conferències diferents, divertides, inspiradores que et donen vitamines renovadores, energitzants i sobretot il•lusionadores i humanitzadores.

TED comparteix idees i aquest procés crea més idees per tal d’innovar, de canviar la manera de crear productes, de col•laborar entre empreses, de construir.

Aconsello com a mínim, assistir a un TEDx en la vostra vida, és gratis.

El TED Global és bastant més inaccessible, 6.000$... Però podeu veure tots els vídeos i molts d’ells subtitulats a www.ted.com/

Us deixo amb unes diapos resum de la conferència http://irreflexion.blogspot.com/. A més, amb el hashtag #TEDxBarcelona trobareu totes les impressions a twitter.

I amb uns vídeos d’algun TED passat

Chris Anderson – In Sync http://ignasialcalde.visibli.com/share/YGWHvo
Steve Johnson – Where good ideas come from
http://www.ted.com/talks/lang/eng/steven_johnson_where_good_ideas_come_from.html

Ja teniu temes i temes per passar hores! ;)

Per Ester Cànovas


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada