dimecres, 22 de juny del 2011

MÚSICA/ART: #SÓNAR 2011 (II)

La Cultura No Val Res va estar present, com us vam prometre, en tots els fronts haguts i per haver del Sónar 2011. El festival de música avançada i art multimèdia més prestigiós del món va arrencar el passat dijous 16 de juny amb el cartell més potent que podia donar de sí aquest 2011. Hem d’entendre que, tot i que el festival se les ha manegat per esquivar la crisi, el cartell del passat Sónar 2010 era massa “pompós” com per repetir enguany una nova passarel·la de “super-estrelles” de l’electrònica.


Enguany, Sónar ha apostat fort per les noves generacions (és cert que compensant amb la presència de The Human League o Underworld). Artistes com Jeff Mills, Richie Hawtin, The Chemical Brothers, LCD Soundsystem, Air, etc... han desaparegut de la fulla de ruta del Sónar per deixar pas als Four Tet, Cut Copy, Africa Hitech, Die Antwoord, Janelle Monáe, Katy B, Yelle, etc... Un canvi de panorama com del dia a la nit en només 365 dies. Ja ho diuen els seus organitzadors: “busquem a artistes que tinguin noves coses a dir”.

En aquest context novedós es mou La Cultura No Val Res i, per aquest motiu, els que busquem coses noves, trobem coses noves. Tot seguit, ens agradaria recomanar-vos aquells artistes que ens van enamorar durant el nostre periple de 3 dies i 2 nits a l’esdeveniment més important que es realitza anualment a Barcelona, només per darrera del Mobile World Congress.


BEAT’A’BOOM
Comencem amb bon material fet a casa nostra i amb una de les primeres actuacions de Sónar 2011. El SónarHall va vibrar amb el “jazz hop” de la gent del col·lectiu Cazique. Marc Ayza i Dj Helios ajudats pel fantàstic MC Blurum 13, des de Washington, van repartir jazz, hip-hop i ritmes caribenys a mansalva. Una d’aquelles actuacions que et sorprenen i et deixen aquell somriure a la cara mentre els teus peus no poden deixar de moure’s. Remarquem que el potencial de la veu de Blurum 13 i el fantàstic i veterà Toni Saigi van deixar amb la caixa d’eines fins els peus a més d’un.
Us deixem una mostra del seu esperit hip hopper a través de Youtube.
http://youtu.be/SIiadDdn3hM

NICOLAS JAAR
Només vam poder assistir a la masterclass d’Ableton Live que va protagonitzar aquest nou geni (en la meva opinió, sobrevalorat) de l’electrònica. Especialista en portar portar el house i l’ambient a velocitats realment baixes, (sampleja temes de més de 120 bpm i els redueix a 20 bpm’s...) és un innovador que tothom esperava. El SónarHall es va quedar petit, centenars de persones es van quedar fora sense poder gaudir del seu “live”. Que no sigui dit, sapigueu que podeu trobar la seva música a Spotify.
http://open.spotify.com/album/7olOPJI30UEFaBWvzbrOwL

FACTO Y LOS AMIGOS DEL NORTE
Coneixeu la sensació de rebre un regal quan menys t’ho esperes? El regal d’un calurós divendres 17 de juny va ser Facto i la seva “troup” a l’escenari SonarVillage a les 3 de la tarda. Aire fresc del nord és el que ens proposa aquesta banda catalana capitanejada per Marc Barrachina, ex-membre i productor de Facto Delafé y las flores azules. Facto li dóna una volta de rosca més al “so Delafé” i ens trobem amb una versió millorada del que fa la seva ex-banda. Lletres desenfadades amb denúncia incorporada, tornades que t’enganxen i no pots treure’t del cap. Hip Hop, reaggae, reaggeton i soul, sense perdre en cap moment de vista la pista de ball, és el que ens aporta aquest nou projecte nou de trinca que ja pots trobar a Spotify. Una paraula: 100% frescor i estiu.
http://open.spotify.com/album/4aG3SsXGogpr87KdM2OQed
http://www.factoylosamigosdelnorte.com/

KATY B
L’estàvem esperant amb moltes ganes i no va decebre. La última sensació dels ritmes urbans britànics va actuar al Sónar per partida doble, divendres tarda al SónarDôme i divendres nit al SónarLab. Només us diem que per la nit vam repetir!. “Katy on a mission” és el títol del seu àlbum de debut, un tros d’lp produït en bona part per Magnetic Man. El directe de Katy B ens proposa una fantàstica fusió analògica i electrònica: les instrumentals electròniques r’n’b, house, garage, funky que trobem al disc acompanyades per bateria i (inimaginable) un saxo i una trompeta. Un directe treballat a nivell instrumental que dóna un aire menys fosc al seu disc i una veu celestial, la de la joveníssima artísta. Sónar es va rendir als seus peus. Ms.Dynamite va ser l’estrella invitada a la seva actuació al Sónar de nit. Trobareu el seu disc debut a Spotify.
http://open.spotify.com/album/6KV9kNSuC1mmzrXKx6p6vV

CUT COPY
Els australians ja van ser disc de la quinzena al programa de ràdio de LaCulturaNoValRes. El nostre col·laborador Johnjoe Begood ens va descobrir Cut Copy fa mesos, coincidint amb el llançament del seu nou disc Zonoscope. Torna el synthpop des de Melbourne. Si el disc ens va agradar, el seu directe és una autèntica “burrada”. La gran espectació generada va fer que gaudíssim del concert a la part de darrera del SónarLab, però fins i tot així ens arribava la brutal energia que desprenia la seva música. Si el disc és bo, el directe és millor. Se’m posa la pell de gallina només recordar com sonava el “Hearts on fire” en directe... Podeu escoltar-los gratuïtament a Spotify.
http://open.spotify.com/artist/4EENT7N7rCBwrddM3s0vFS

JANELLE MONÁE
Probablement l’actuació més treballada de Sónar 2011 a nivell escenogràfic. Magnífica en la interpretació, bona en els visuals, genial en les coreografies i una banda de músics de primer nivell. Janelle Monáe és una estrella, té àngel, una gran personalitat i va sobradíssima de talent. Monáe va posar a prova el seu impecable i calculat show en un festival que esperava amb escepticisme a una artista que poc té a veure amb l’electrònica. Els organitzadors de Sónar ja van avisar: “Janelle Monáe és una aposta de Sónar”, com si d’un caprici es tractés. Era el moment ideal perquè Monáe conquerís Barcelona, el gran públic. Si la presència de la nord-americana era arriscada, el seu calculat show encara ho era més; no va dubtar ni un segon en obsequiar amb un solo de guitarra elèctrica d’uns 5 minuts de durada i amb una cançó acapela al públic assistent. És el que té preparar una actuació calculada al milímetre i amb un patró molt clar, doncs Janelle es mourà entre les més grans de l’escena.
Funk, Pop i R’n’B de qualitat estratosfèrica en un disc, “ArchAndroid”, que pots trobar a Spotify.
http://open.spotify.com/album/7MvSB0JTdtl1pSwZcgvYQX

AFRICA HITECH
Des del segell Warp van aterrar Mark Pritchard i Steve Spacek, Africa Hitech, una de les revelacions de l’electrònica en el present any. Un tros de recital electrònic que ens va fer viatjar a través de ritmes dubstep, dancehall, soul futurista, etc... Són uns visionaris de l’electrònica que valen molt la pena. No saps perquè però els seus ritmes impossibles t’enganxen tot i ser un projecte addicte a l’experimentació de nous patrons. La seva visió, el seu directe i la veu de Steve Spacek ens van resultar espectaculars. Spacek cantant sobre les instrumentals no té preu, però això només es va poder gaudir en el directe de Sónar, doncs el disc no compta amb interpretacions vocals, sí “samplejades”. Si us agrada experimentar amb l’electrònica, l’exotisme i la qualitat us recomanem molt seriosament Africa Hitech. Podeu trobar el seu recenment estrenat primer àlbum “93 million miles” a Spotify.
http://open.spotify.com/album/2eU2JKfw6eLmOuClVCpTe5

Per Josep Barrado

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada